MERCEDES G63 AMG
To cudowne połączenie przeciwności, samochód pozbawiony jakiegokolwiek sensu, zbudowany w jednym celu – by pokazać majętność jego właściciela. Mercedes-AMG G63 to dowód na to, że nie dorastamy, tylko zmieniamy zabawki na większe.
No więc z czym mamy do czynienia? Tak naprawdę z samochodem, który choć wygląda jak klasyczna Klasa G ze światłami LED, jest zupełnie nową konstrukcją. Z poprzednika przeniesiono zaledwie osłonę koła zapasowego, dysze spryskiwaczy przednich świateł, daszki przeciwsłoneczne w kabinie, przyciski zamków i hak holowniczy. Klamki – choć plastikowe i toporne – są nowe. Tak jak i wystające zawiasy drzwi.
Jasne, są auta szybsze. Trudno mi jednak sobie przypomnieć inny samochód, który w momencie przyspieszania daje kierowcy znać jak złą decyzję podjął. Przyspieszyć do setki w 4,5 sekundy to nic, ale rozpędzić do setki kiosk ważący 2,5 tony i jeszcze nadać mu kierunek - to już zupełnie inna sprawa.
Odpowiada za to podwójnie doładowana jednostka V8 o pojemności 4 litrów połączona z 9-biegową przekładnią. W przeciwieństwie do chociażby G500, aż 60 proc. mocy trafia na tylną oś. Mamy do dyspozycji 585 KM i 850 Nm od 2,5 tys. obrotów. To ważne, bowiem jadąc ok. 80 km/h, na zimowych oponach 275/45R21 potrzeba aż 300 Nm na samo utrzymanie prędkości. To tyle, ile generuje silnik średniej klasy kompaktu.
Nic więc dziwnego, że spalanie – mówiąc delikatnie – nie należy do niskich. To ok. 13,5 l przy prędkości 90 km/h, 15 l przy 120 km/h, a w mieście to nawet 20 l – oczywiście przy delikatnym naciskaniu pedału gazu. Górnej granicy nie ma. Ale wiecie co? Sam dźwięk – gardłowy, basowy na niskich obrotach i przebijający bębenki w wyższych partach wynagradza te koszty. No i ta elastyczność przy wyprzedzaniu!
Silnik i napęd:
Układ i doładowanie:V8, turbodoładowany
Rodzaj paliwa:Benzyna bezołowiowa
Objętość skokowa:3982 cm³
Moc maksymalna:585 KM przy 5500 rpm
Moment maksymalny:850 Nm przy 2500-3500 rpm
Skrzynia biegów:9-biegowa automatyczna AMG SPEEDSHIFT TCT 9G
Typ napędu:Na cztery koła z trzema blokadami dyferencjałów (AWD)
Przyspieszenie 0-100 km/h:4,5 s
Prędkość maksymalna:220 km/h (elektronicznie ograniczona)
Zużycie paliwa (miasto):16,5 l/100 km20,5 l/100 km
Zużycie paliwa (trasa):11,1 l/100 km13,5 l/100 km
Zużycie paliwa (mieszane):13,1 l/100 km15,5 l/100 km;
1-2 DNI
4000 ZŁ
Limit km - 200
3- 6 DNI
3500 ZŁ / DZIEŃ
Limit km - 200 / dzień
7-13 DNI
2800 ZŁ / DZIEŃ
Limit km - 150 / dzień
14 DNI+
1800 ZŁ/ DZIEŃ
Limit km - 100 / dzień
MIESIĄC
28 500 ZŁ
limit 3000 km